VODÍK
Pokroková technologie od Toyoty je postavena na staletém postupu reverzní elektrolýzy vody. Palivové články Toyota využívají nejhojněji zastoupený prvek v celém vesmíru: vodík, který se slučuje s kyslíkem získávaným ze vzduchu. Touto jednoduchou chemickou reakcí se vyrábí elektřina pohánějící vozidlo, přičemž jediné emise představuje čistá voda.
Jak funguje palivový článek
Palivové články mají velmi jednoduchou konstrukci: jsou složeny ze dvou elektrod a polymerové elektrolytické membrány. Polopropustná membrána umožňuje pouze prolínání protonů, kdy kationty vodíku proudí ke katodě, kde reagují s anionty kyslíku. Elektrony z anody jsou přesměrovány do vnějšího elektrického obvodu, čímž vzniká proud potřebný k pohonu vozidla. Palivové články jsou bezúdržbové a nepodléhají opotřebení.
Popis procesu
Palivový článek sestává ze dvou elektrod a membrány, přes kterou pronikají pouze kladně nabité molekuly vodíku. Protony vodíku se slučováním s atomy kyslíku mění ve vodu. Elektrony jsou přesměrovány do elektrického obvodu, čímž vzniká proud k pohonu vozidla.
Vodíkový automobil
Vodíkové automobily na rozdíl od hybridů nepoužívají spalovací motor. Sestava palivových článků produkuje veškerou elektřinu nezbytnou k pohonu automobilu, kdy čerpá vodík z trojice zásobníků zabudovaných pod podlahou vozidla. Toyota Mirai ve svých zásobnících převáží celkem 5,6 kg paliva. Pro porovnání – hmotnost baterie elektromobilu s podobným výkonem činí 700 kg.
Vodík a hybrid - Srovnání
BEZPEČNOST
Nová Toyota Mirai je vzorem bezpečnosti, což dokazuje i skutečnost, že získala nejvyšší hodnocení v nárazových testech Euro NCAP. Sofistikované výzkumy aktivní i pasivní bezpečnosti automobilu a podrobná analýza parametrů ovlivňujících ochranu uživatelů silnic přinesly ovoce v podobě 5 hvězdiček. Pozitivní hodnocení navíc získaly všechny součásti pohonu na vodíkové palivové články, což potvrzuje, že jsou konstruované a umístěné tak, aby byly co nejodolnější a nejbezpečnější.