1. Objevte Toyotu
  2. Toyota v Evropě
  3. Naše historie v Evropě
  4. Nultá léta

Nultá léta

Revoluce hybridních elektrických vozidel se sériově vyráběnou Toyotou Prius
Nové století přineslo začátek technické revoluce v automobilovém světě. V roce 2000, tři roky po premiéře na japonském trhu, dorazil do Evropy originální model Prius – sedan s novým druhem pohonu, sestávajícím z klasického benzínového motoru v kombinaci s elektromotorem.
  • Příchod Toyoty Prius

    Prius na rozdíl od všech vozidel na trhu automaticky přepínal mezi různými zdroji hnací síly, resp. používal je v kombinaci, aby dosahovat co nejvyšší efektivity pohonu. Jako „full hybrid“ mohl být poháněn samotným elektromotorem s nulovou spotřebou paliva a bez výfukových emisí. Prius tak dostál významu svého latinského označení v tom, že předběhl svoji dobu. Technologii hybridního pohonu ve skutečnosti vyvíjíme již od 60. let minulého století, tedy ještě dlouho předtím, než se ekologická témata stala důležitým světovým tématem a než byla zavedena legislativa požadující snižování skleníkových plynů. 


  • Nové pojetí automobilismu

    Naše ekologická vize a časná investice do výzkumu a vývoje se odrazily v tom, že když byl Prius připraven k prodeji zákazníkům, mohli jsme si být naprosto jisti jeho kvalitami a schopností dostát svým slibům. Naše důvěra v Prius se odrážela i v tom, že tento model se jako první v Evropě prodával s pětiletou zárukou (s omezením na 100 000 km). Prius první generace zároveň představil nové pojetí cestování. To znamenalo, že zpočátku lákal jako zajímavá alternativa ke klasickým benzínovým nebo naftovým modelům, které evropští zákazníci už dlouho znali a měli k nim důvěru.


  • Vylepšená druhá generace

    Pro model první generace se rozhodlo přibližně 4000 zákazníků, načež jsme v roce 2003 představili druhou generaci v odlišném provedení. Spojovala modernější ztvárnění hatchbacku s výrazně vylepšenými jízdními schopnostmi i efektivitou pohonu. Spotřeba paliva se snížila o 15 procent na 4,3 l/100 km, zatímco emise CO₂ poklesly na 104 g/km. Motoristé zároveň projevovali stále větší zájem o snižování uhlíkové stopy a šetření energiemi, přičemž zákonodárci napříč Evropou začali zvažovat daňové úlevy ve prospěch ekologičtějších vozidel. 

  • Hybrid se stává mainstreamem

    Tam, kde původní Prius stvořil trh s hybridními vozidly, jeho nástupce pozvedl podobu uvedené technologie i oblibu tohoto modelu. Úkolem Toyoty Prius třetí generace, uvedené v roce 2009, bylo dostat hybridy mezi mainstream. Výkon byl o třetinu vyšší než v roce 2000, spotřeba paliva se snížila o 23 procent a emise CO₂ poprvé klesly pod 100 g/km. Tyto údaje jsou důkazem toho, jak naše zasazení o neustálé zlepšování ekologických parametrů přináší reálné výhody celé společnosti. Kromě nižší spotřeby paliva a nižších emisí se vůz snadno ovládal a byl praktickým každodenním společníkem. 


  • Yaris a Auris poprvé jako hybridy

    Prius změnil situaci na automobilovém trhu a vedl k uvedení hybridní technologie do modelů Yaris a Auris (dnes Corolla). Prius postupně přerostl v modelovou řadu s uvedením verze Prius+ v roce 2012, kdy se jednalo o celosvětově první sedmimístný full-hybridní model. Dalším světovým prvenstvím byl Prius Plug-in Hybrid. Výkonná lithium-iontová baterie plug-in hybridní verze umožňuje jednoduché dobíjení z domovní zásuvky, na pracovišti nebo na veřejné nabíjecí stanici. V porovnání s klasickým Priusem tak umožňuje delší jízdu a vyšší cestovní rychlost s nulovými emisemi.


  • Prodán první milion hybridních vozů

    V roce 2007 jsme dosáhli celosvětově prvního milionu prodaných hybridních vozidel. Stejného počtu jsme v Evropě dosáhli v roce 2015 (z 8 milionů hybridních vozů tehdy prodaných celosvětově). Poznatky získané v rámci globálních prodejů byly klíčové k tomu, aby námi uváděná vozidla dosahovala těch nejlepších jízdních schopností, a to z pohledu zákazníka i životního prostředí. Pokračovali jsme ve vylepšování a přizpůsobování naší hybridní technologie v souladu s cílem vytvořit vrcholně ekologický vůz. Naše detailní znalosti hybridní technologie přispěly k vývoji dalších druhů pohonu, jako například elektromobilů na palivové články nebo bateriových elektromobilů.

  • Průkopník hybridního pohonu dospívá

    Prius dokázal proměnit pohled zákazníků na hybridní technologii a pomohl jejímu přijetí. Dnes je všeobecně známou a oblíbenou volbou stále většího počtu lidí, kteří oceňují nejen ekologičtější a hospodárnější provoz, ale i hladké fungování, kultivované jízdní vlastnosti a dlouhodobou spolehlivost. Přestože jsme postupně elektrifikovali celý vozový park evropských a světových modelů, Prius zůstává nejznámějším hybridním vozem na světě.  

Nultá léta v Evropě